Veľmi dobrá kniha o výchove dnešných detí. Generácie, ktorú by sme mohli nazvať generácia tabletových detí. Mohli by sme ich charakterizovať ako problémové, unudené, ufrflané, nespratné, nevediace sa sústrediť, v ničom vytrvať, niečo vytvoriť, deti, ktoré sú stratené, nezaradené, zlomené, majú strach, nevidia nádej a nevedia ako žiť.

Celkom smutná charakteristika, avšak dá sa s tým dačo robiť. Treba sa zamerať na niekoľko oblastí, ktoré treba v deťoch rozvíjať a snáď dokážeme zmeniť takúto charakteristiku.
Zopár všeobecných rád:
  • Pravidlo tisícich dní znamená, že ak nejakú činnosť vykonávam 1 000 dní po sebe, jej vykonávanie sa stane pre dieťa samozrejmosťou
  • Mozog detí "dychtí" po maximálnom potešení získanom s čo najmenšou námahou
  • Dieťa musí mať na výber (napr. v oblečení, knihy, ako tráviť čas), ale rodič musí mať rozum
  • Cieľom výchovy nemá byť dosiahnutie stavu, že bábätko čo najmenej zavadzia
  • Predtým, ako začnete vychovávať dieťa, začnite vychovávať seba. To čo chceme deťom vštepiť, musíme sami žiť
  • Podstata šťastného života je v službe. V službe rodine, komunite, spoločnosti. Služba nie je nič iné, ako dávanie svojej lásky inému človeku
  • Základom výchovy je fungujúce manželstvo. Manželia sa musia vzájomne vážiť, rešpektovať a podporovať. Na prvom mieste musí byť manželský partner
  • Rodič by mal mať skôr zadrótované ústa a veľké uši. Menej hovoriť a snažiť sa deti viac počúvať
Technológie
  • Napĺňajú základnú ľudskú túžbu: túžbu po rozptýlení
  • Používanie smartfónov spôsobuje neustále vylučovanie dopamínu, ktorý mení ľudský mozog: zmenšuje schopnosť sústrediť sa, uvažovať a rozhodovať sa. Dopamín navyše spôsobuje závislosť podobne ako kokaín
  • Pravidlo: nech počet hodín týždenne pred telkou/tabletom/mobilom nie je väčší ako vek dieťaťa (v rokoch)
  • Angličtinu, matematiku a pod. sa dieťa učí cez priamy kontakt nie cez obrazovku (do 6-7 roku)
  • Ak nedokážme vypnúť telku/mobil sebe, tak to nedokážme ani dieťaťu, takže najlepšie je začať od seba
  • Neodkladajme dieťa pred telku, aby sme si upratali a navarili. Radšej poľavme z nárokov na čistú domácnosť

Hra, pohyb, sloboda
  • Deti bez hračiek sú sebavedomejšie, kreatívnejšie a spokojnejšie
  • Hračky, aj tie edukatívne kupujeme nie preto, že by ich deti potrebovali, ale pre svoj dobrý pocit ilúzie, že sme deti nejako podporili
  • Deti sa potrebujú nudiť, aby v sebe našli silu vytvoriť/vymyslieť niečo nové
  • Deti majú senzitívne obdobia, alebo tzv. obdobia obsesie, kedy vykonávajú tú istú činnosť neustále dokola. Treba ich v tom podporiť. Deti sa učia opakovaním
  • Využívajme potenciál komunity. Striedajme sa so susedmi, kto zoberie deti von
    
    Netreba to preháňať krúžkami, ktoré sú jednostranne zamerané, treba dieťaťu dopriať priestor na behanie, šplhanie, lezenie...

Knihy
  • Čítanie je náročný proces, ale deti si cibria predstavivosť a lepšie tak vedia porozumieť svojmu času a svojmu miestu
  • Čítanie bez pohnutia je pre dieťa utrpenie. V začiatkoch, počas toho, ako mu čítame, môže dieťa stavať lego, chodiť a pod.
Vzťahy
  • Zlé správanie je spravidla výkrikom o pozornosť. Negatívna pozornosť je lepšia ako žiadna
  • Keď sa s dieťaťom hráme, dajme si námahu a hrajme sa tak, ako ono chce. Nie tak, ako si my v našej dospeláckej hlave myslíme, že by hra mala vyzerať. Neučme ho, nezaťažujme ho otázkami ako na výsluchu, ale sa nechajme viesť jeho hrou
  • Je dôležité nezblázniť sa z túžby po vlastnej dokonalosti, po dokonalej výchove, nezblázniť sa z množstva práce, často monotónnej a nedocenenej, nezblázniť sa z chaosu, ktorý vyrábajú deti a z pocitu, že nič nie je pod kontrolou
  • Treba sa v prvom rade postarať o seba (hobby, oddych, atď.), lebo akonáhle strácam trpezlivosť pri dieťati, už som v kríze. A vtedy sa ťažko rieši a vychováva
  • Naši rodičia nemali odborné poznatky o výchove. Vyčítať im to ale nemôžeme. Ale na mieste nie sú ani výhovorky typu: aj mňa bili a som ok...
Hranice
  • Don Bosco vravel: bez toho, aby ste získali u detí dôveru a lásku, tak s nimi nepohnete
  • Dieťa má potrebu bezpečia, opory a predvídateľnosti a zároveň potrebu, aby bol vypočutý a zohľadnený jeho názor, túžbu po samostatnosti a kontroly nad vlastným životom
  • Domáce práce sa dajú premeniť na hru a keď danú činnosť zopakujeme tisíc krát, stane sa z toho zvyk a normálna súčasť života
  • Deti si musia vyskúšať dôsledky činov na vlastnej koži, samozrejme v primeranej miere, ktorá neohrozuje ich telesné, či duševné zdravie
  • Za každou bitkou rodiča je strach, že samotný rodič nezvláda situáciu, že ho dieťa nerešpektuje a vlastne ho nemá rado, že z neho vyrastie rozmaznaný drzáň. Je to vlastne obrana vlastnej dôstojnosti. Ale správne to nie
  • Ide o to, aby sme dieťa nedonútili niečo spraviť, ale aby sme ho donútili chcieť niečo spraviť
Hudba
  • Hudobník musí v jednom momente prepojiť počúvanie, pozeranie, čítanie z nôt, jemnú motorku, pamäť emócie. Rieši minulosť, prítomnosť aj budúcnosť. V mozgu sa aktivuje takmer všetko, čo v ňom existuje
Charakter
  • Treba prekonávať to čo je v nás zakódované: dosiahnuť čo najväčšie potešenie (spájané s vylučovaním dopamínu) s vynaložením čo najmenšej námahy. Zdrojom dopamínu je jedlo, alkohol, sex, zarábanie peňazí, získavanie nových vecí, atď.
  • Moderné deti zúfalo trpia na nedostatok nedostatku. Deti by mali prekonávať trápny časový interval medzi tým, že niečo chcú a niečo dostanú
  • Deti žijúce v bubline materiálneho dostatku, dokonalého bezpečia a okamžitého potešenia sa nenaučia znášať akúkoľvek, ani tú najmenšiu bolesť, frustráciu či príkorie. Nadobudnú dojem, že bolesť a trápenie neexistuje
  • Deti sa rešpektovaním učia trpezlivosti, sebaovládaniu, spraviť niečo, čo sa im nechce a vytrvalosti